Coaching time w motoryzacji?

04.04.2022
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca
DEKRA coach motoryzacja

Coaching time w motoryzacji?

04.04.2022
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca

Czym zajmuje się coach? A co nie należy do obowiązków coach’a?

Pojęcie coachingu w motoryzacji funkcjonuje od lat. Zatrudniamy coach’ów, konsultujemy rozwiązania z coach’ami. Całe projekty wdrożeniowe realizowane są przez coach’ów.

Czy aby na pewno rozmawiamy o tym samym?

Otóż zwykle mówiąc o roli coach’a, myślimy o typowych usługach trenerskich, doradczych, konsultacyjnych, czy wdrożeniowych. Oczekuje się od coach’a wszechwiedzy oraz eksperckich umiejętności we wszystkich dziedzinach. Nawet zapytania przetargowe od producentów, czy importerów przewidują zaangażowanie coach’a w realizację programu. Oczekuje się od osoby zajmującej to stanowisko doświadczenia w branży, realizacji podobnych projektów, potwierdzonych efektów wdrożeń itd.

Tymczasem jest to całkowicie błędne postrzeganie funkcji coach’a, a tym samym błędne poszukiwanie rozwiązań, które na rynku występują bądź co bądź w kilku niezależnych postaciach.

To dalekie uproszczenie w definicji coach’a powoduje, że poszukiwanemu ekspertowi narzucane są kwalifikacje, trudne do osiągnięcia u jednej osoby.

Uporządkujmy definicję

Uporządkujmy tę kwestię, zgodnie ze sztuką i normami, przyjętymi na rynku coachingu. Posłużę się przybliżoną definicją, opisywaną przez ICF (International Coach Federation):

Coaching to towarzyszenie klientowi (coachee) w kreatywnym procesie, skłaniającym do myślenia i inspirującym do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Coaching jest metodą pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego. Pozwala stać się bardziej świadomym liderem, managerem, czy rodzicem. W pełni wykorzystuje potencjał, kompetencje i umiejętności klienta (coachee). Identyfikuje trudności. Przygotowuje do ich pokonania. Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu.

A zatem coach nie jest doradcą, który wystawia „złote recepty”, mówiąc co i jak zrobić. Nie jest trenerem, prowadzącym warsztaty, moderującym dyskusje i prowadzącym praktyczne treningi. To nie jest też wdrożeniowiec z wiedzą fachową i doświadczeniem w zawodzie klienta. Nie jest tez konsultantem, który dzieli się wiedzą i poszukuje najlepszych rozwiązań.

To od czego jest coach i jak może pomóc w motoryzacji?

Coach zadaje pytania, motywując do kreatywnego myślenia i samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Coach słucha, docieka i pogłębia poruszane zagadnienia, aby rozmówca/klient pracował na szczegółowych przesłankach i poszukiwał precyzyjnych rozwiązań. Coach jest otwarty na wszystkie rozwiązania klienta, nie oceniając i nie narzucając własnych. Coach jest partnerem w poszukiwaniach. Uczy się razem z klientem.

Po co to wszystko i na czym polega zasadnicza różnica?

Zachęcanie klienta do poszukiwania własnych rozwiązań rozwija jego kreatywność i przekazuje odpowiedzialność na barki pomysłodawcy. Potrzebujemy samodzielnych menagerów, którzy aktywnie szukają rozwiązań i utożsamiają się z nimi.

To strategiczna zmiana podejścia do rozwoju pracowników. Nie nauczać, a jedynie towarzyszyć w poszukiwaniu rozwiązań.

DEKRA Consulting to projekt, który dostarcza rozwiązania, bazując na certyfikowanych coach’ach.

Autor: Andrzej Dziejma, Dyrektor DEKRA Consulting 

Dealer Przyszłości
Grupa partnerów, stojąca za tym szyldem, oferuje dostęp do unikalnej wiedzy i doświadczeń oraz zapewnia pełne wsparcie we wdrożeniach w branży motoryzacyjnej.
Przeczytaj też

Jak wygląda kontakt on-line z dealerami samochodowymi?

08.06.2021

#11 „Dealer Przyszłości” Brokerzy samochodów. Potężna konkurencja dla autoryzowanych salonów.

27.10.2020

Jak sprzedawać samochody, których nie ma?

16.02.2022
Udostępnij!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Powiązane wpisy

Warsztaty się zbroją

Warsztaty się zbroją

11.10.2018

Przyszłość obsługi klientów w salonach samochodowych

01.12.2018

Jak zatrudniać najlepszych ludzi?

09.08.2023