Jak uniknąć częstych błędów podczas tworzenia strategii rozwoju w firmie z branży automotive.

26.01.2022
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca
strategia-rozwoju-dealer-przyszlosci

Jak uniknąć częstych błędów podczas tworzenia strategii rozwoju w firmie z branży automotive.

26.01.2022
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca

Firmowa strategia rozwoju – mówi się o niej często. Powołujemy się na nią podejmując decyzje biznesowe czy opowiadając o naszej marce. Jednak czy na pewno wiemy na czym polega wypracowanie odpowiedniego planu rozwoju organizacji? Opowiem o strategii od strony praktycznej, pomijając ideologiczny aspekt tworzenia długoterminowego harmonogramu działania.

Nawet w największych koncernach menedżerowie opierają swoje decyzje o subiektywne opinie, a nie, jak mogłoby się nam wydawać, o twarde dane statystyczne.  Dlatego wiele lat temu, gdy zaczynałem swoją przygodę z consultingiem, było niemałym dla mnie zaskoczeniem, gdy okazało się, że tajemniczym czynnikiem X, łączącym najskuteczniejszych menedżerów, jest… intuicja. Nie zrozumcie mnie źle, to nie oznacza, że strategię może budować każdy i nie wymaga to żadnej wiedzy czy doświadczenia.

Jednak strategia to sztuka subtelna – wymagająca analitycznego myślenia, ale i fantazji oraz umiejętności zarządzania ryzykiem. Dla przyszłych menedżerów, ludzi biznesu i wszystkich przedsiębiorców stworzyłem listę najczęściej popełnianych błędów podczas tworzenia planu rozwoju firmy z branży automotive.

Błędne założenia

Jeśli już na starcie przeszacujmy inwestycję, to na zwrot włożonego kapitału przyjdzie nam poczekać wiele lat. Dla przykładu – kupujemy obiekt o wartości 30 mln PLN, przy rentowności rocznej 1,5%. Oznacza to, że na sam zwrot z inwestycji przyjdzie poczekać 15-20 lat. W takim wypadku, jeśli z żelazną konsekwencją będę budował kanał sprzedaży stacjonarnej, to prędzej doczekam się opinii kustosza niż lidera sprzedaży.

Brak etapów pomiarowych

Nawet jeśli na już na wstępie planowania doszło do pomyłki, to system pomiarów cząstkowych ustrzeże nas przed konsekwencjami. Bez odpowiedniej mapy wskaźników możemy zbłądzić już przy pierwszym rozwidleniu. A potem tylko liczyć straty.

Brak elastyczności we wdrażaniu

Żelazna konsekwencja jest dobra przy zadaniach krótkoterminowych, jednak strategia wymaga reagowania na nieuniknione zmiany. Dlatego polecam nie przymykać oczu na kompetencje kierownicze i szkolić pracowników z mądrego zarządzania produktem oraz oceny ryzyka prowadzonych działań.

Prezes zawsze ma rację, ale jeśli nie ma, patrz… punkt pierwszy

Najlepsze strategie są efektem pracy interdyscyplinarnego zespołu. Pamiętajmy, że to zespół tworzy realną szansę na sukces. Im bardziej różnorodne doświadczenie będą mieli nasi specjaliści, tym mamy lepsze perspektywy na zysk i uniknięcie powyższych błędów. Opisane przeze mnie wskazówki na pewno całkowicie nie ustrzegą Was przed błędnymi założeniami strategii, ale mam nadzieję, że zachęcą do głębszych przemyśleń i analizy sytuacji przedsiębiorstwa.

Autor: Andrzej Dziejma, Dyrektor DEKRA Consulting 

Dealer Przyszłości
Grupa partnerów, stojąca za tym szyldem, oferuje dostęp do unikalnej wiedzy i doświadczeń oraz zapewnia pełne wsparcie we wdrożeniach w branży motoryzacyjnej.
Przeczytaj też

#4 Jak sprzedawać samochody marek premium – specyfika i wyróżniki cz. 1/3

05.02.2020

Skuteczność wdrożeń „on the job” w serwisie u dealera: teoria a praktyka

05.02.2020

Jaki czynnik okazał się kluczowy w decyzjach managerów odnoszących największe sukcesy? 📢

04.08.2023
Udostępnij!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Powiązane wpisy

DEKRA coach motoryzacja

Coaching time w motoryzacji?

04.04.2022

Czy trzeba zwiększyć sprzedaż samochodów używanych?

23.02.2024

Zwiększona sprzedaż i lojalność klientów – Contact Center

23.04.2024