Warsztaty się zbroją

11.10.2018
Warsztaty się zbroją

Warsztaty się zbroją

11.10.2018

Koniunktura w branży motoryzacyjnej nie zwalnia. Rośnie sprzedaż samochodów nowych i używanych. Usługi serwisowe przeżywają swój renesans. 

Jak warsztaty nieautoryzowane chcą skorzystać z tego dobrodziejstwa rynku?

W Polsce mieliśmy już kilka prób rozwinięcia sieci serwisowych nieautoryzowanych, zrzeszonych. Jednak lokalne warsztaty miały się tak dobrze, że niechętnie przystępowały do takich grup, a i pozycja na rynku dawała stabilność finansową i perspektywy. Coś zmieniło się od tego czasu? Owszem, bardzo wiele. Nadal napływające samochody z importu z metryką powyżej 10 lat wciąż nakręcają popyt serwisowy, ale ich obsługa przestaje być opłacalna. Mechanicy chcą zarabiać, warsztaty inwestują w narzędzia, marketing, chcą się rozwijać. Potencjał nabywczy starszych samochodów na usługi serwisowe jest ograniczony, a zakresy napraw dość złożone. Tymczasem pojawiają się nowe grupy klientów. Począwszy od klientów stacji autoryzowanych, którzy szukając oszczędności na standardowych przeglądach, korzystają z nieautoryzowanych warsztatów (mają pełne prawo, bez utraty gwarancji). Kolejna grupa to strategiczni klienci, zarządzający olbrzymimi flotami. W poszukiwaniu redukcji kosztów, a tym samym obniżenia TCO, rozglądają się za podwykonawcami. Tutaj jeszcze potrzeba nieco czasu by sieci nieautoryzowane, dostosowały swoje standardy do oczekiwań CFM’ów i innych posiadaczy flot.

W ten sposób portfel pojazdów, dostępnych dla warsztatów zrzeszonych, znacznie się powiększył. Rozpoczął się bój o klientów. Walka cenowa szybko pokazuje efekty tych starć. Próby obniżenia stawek za roboczo godziny, zachwiały rentownością i stabilnością serwisów. Nawet stawki CFM’ów, gwarantujące jednocześnie skalę, nie są zbyt atrakcyjne.

A zatem sieci warsztatów postawiły na profesjonalizację. Wzmacnia się branding obiektów, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Wzmaga się aktywność w nowych mediach, wyszukiwarki wysoko pozycjonują warsztaty nieautoryzowane. Właściciele inwestują w swoją wiedzę z zakresu zarządzania, śledząc wskaźniki efektywności. Klienci mogą liczyć na rzetelne przyjęcie pojazdu, określenie zakresu usług i szacowane koszty. Hale warsztatowe wyposażone są coraz częściej w urządzenia diagnostyczne i specjalistyczne narzędzia, gwarantujące pełen zakres usług mechanicznych i elektronicznych. Nawet struktury organizacyjne warsztatów uwzględniają stanowiska doradców serwisowych, mistrzów, a nawet recepcjonistki.

Ewidentnie serwisy podążają drogą, przetartą przez standardy stacji autoryzowanych, czyli w stronę jakości obsługi i profesjonalnego zarządzania. Z jakim efektem? 

Sieci warsztatów rozwijają się prężnie, dużo szybciej niż stacje autoryzowane, dzięki niższym nakładom finansowym i organizacyjnym. Co ciekawe, rentowność tych przedsięwzięć bije na głowę markowe serwisy. Można szacować, że zwrot z inwestycji przy prowadzeniu warsztatu, można już uzyskać po 3-5 latach, co w „brandowych” punktach jest w sferze marzeń.

Sieć Eurowarsztat jest przykładem tej drogi rozwoju. 

Przyglądając się jej poczynaniom od kilkunastu lat, widzę, jak przyśpiesza przez ostatnie 3-4 lata. Punktów przybywa, co zwiększa siłę zakupową, poprawiając warunki rabatowe warsztatów. Z pomocą przychodzą dostawcy części i akcesoriów, dla których tak zintegrowany rynek to optymalizacja sprzedaży i dostaw. Pojawiają się systemy wspierające zarządzanie typu DMS, już wyposażone w CRM. Programy lojalnościowe zapraszają klientów, oferując dobre ceny i coraz szersze zakresy usług. Już od dawna można liczyć na auta zastępcze, atrakcyjne rabaty i uprzejmą obsługę.

Zbliża się rewolucja w udziałach rynkowych? Nie w tej chwili. Obecnie wypełnia się luka pomiędzy serwisami autoryzowanymi, dedykowanymi do segmentu 1 (pojazdy do 3 lat), a pojazdami w wieku powyżej 6 lat. Na tym etapie klienci wahają się nad wyborem dostawcy usługi i są otwarci na nowe rozwiązania. Przy obecnej koniunkturze i trendach, przez najbliższych kilka lat, pracy starczy dla wszystkich. 

Dealer Przyszłości
Grupa partnerów, stojąca za tym szyldem, oferuje dostęp do unikalnej wiedzy i doświadczeń oraz zapewnia pełne wsparcie we wdrożeniach w branży motoryzacyjnej.
Przeczytaj też

Jak zatrudniać najlepszych ludzi?

09.08.2023
Warsztaty się zbroją

Warsztaty się zbroją

11.10.2018

Liderzy, od których dużo zależy

16.02.2024
Udostępnij!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Powiązane wpisy

Nie ma złych pracowników, są tylko nieefektywnie zarządzani

15.03.2024

Zwiększona sprzedaż i lojalność klientów – Contact Center

23.04.2024

Wszystkie drogi prowadzą do … klienta. Mnogość dróg w sprzedaży.

22.11.2018