Digitalizacja w biznesie dealerskim

05.04.2024
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca

Digitalizacja w biznesie dealerskim

05.04.2024
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca

📒➜🌐 Nie sposób bazować na funkcjach Excela i „zeszycikach” handlowców. Dziś digitalizacja stała się kluczowym czynnikiem sukcesu w branży dealerskiej.

Wykorzystanie oprogramowania dedykowanego z obszaru DMS (Dealer Management System) w niemal każdym obszarze działalności staje się normą. Systemy wsparcia wyrastają jak grzyby po deszczu i odpowiadają na potrzeby rynku, co wcale nie oznacza, że sytuacja jest pod kontrolą.

❌ Z czym sobie nie radzimy?

➖ Pracownicy „nie ogarniają” tych systemów. Nauka programów to droga przez mękę, a ich intuicyjność dotyczy raczej chęci odrzucenia po pierwszym kontakcie.

➖ Ciągłe aktualizacje powodują, że opanowywanie systemów to syzyfowa praca – zmieniają się one szybciej, niż my się ich uczymy.

➖ Kompatybilność funkcjonuje w wersji deklaratywnej każdego dostawcy nowego systemu, a potem dzieje się to – każdy system działa niezależnie i trzeba mieć włączonych kilkanaście zakładek, żeby przyjąć jedno zlecenie serwisowe.

➖ Social media były proste i przyjemne do momentu, gdy nie zrobił się z nich biznesu. Kto potrafi obsłużyć panel administracyjny na META? A może ktoś ogarnia Sales Nawigatora na LinkedIn? Otóż, trzeba zapłacić agencjom marketingowym, które zajmują się głównie obsługą techniczną kampanii, bo brakuje czasu na kreatywne ich wymyślanie.

➖ CRM kochają wszyscy, szczególnie na rozmowach rekrutacyjnych. W realiach, po spędzeniu 2-4 godzin dziennie na aktualizowaniu wpisów – jeśli system się nie „wywali” – mamy całe 2 godziny na obsługę klientów, gdyż resztę zajmą nam raporty i zestawienia.

➖ Informatycy w firmach pracują głównie nad slangiem branżowym, aby pogłębić przepaść we wzajemnym zrozumieniu i oddalić wszelkie pytania od laików.

Jest aż tak źle❓ Tak, w tej dziedzinie technologia nam odjechała… Tymczasem wymagania i złożoność biznesu nie dają wyboru – digitalizacja jest KONIECZNOŚCIĄ!

Spójrzmy na kilka rozwiązań, z którymi warto się oswoić:

👉 CRM – doskonałe narzędzie do zarządzania relacjami z klientami… w teorii

Pomijając wszelkie funkcjonalności typu pranie, sprzątanie czy gotowanie, CRM to uszczelnienie lejka sprzedażowego! Zamiast inwestować krocie w kolejne kampanie marketingowe, warto zadbać o efektywność obsługi klientów, którzy już są w procesie.

📝 Proponuję szybki test 3×3: jako kierownik sprzedaży, serwisu, blacharni czy samochodów używanych sprawdź:

◾ 3 lead’y sprzed 3 dni,

◾ potem kolejne 3 sprzed 3 tygodni,

◾ w końcu ostatnie 3 sprzed 3 miesięcy.

Jeśli wszystkie są prawidłowo opisane i zawierają terminowe aktualizacje, daj człowiekowi podwyżkę i chroń jak oka w głowie! Na logikę, mając kilka kontaktów dziennie (w tym te mailowe i telefoniczne), po 6 miesiącach pracy, handlowiec powinien mieć kilkadziesiąt zadań dziennie do wykonania. Widzieliście kiedyś coś takiego❓

CRM dobrze funkcjonuje tylko w deklaracjach, a realnie  traktowany jest jak podatki i ZUS… z miłością.

👉 Digitalizacja w komunikacji z klientami

W dzisiejszych czasach klienci oczekują szybszej, sprawniejszej i wygodniejszej komunikacji z dealerami samochodowymi. Digitalizacja umożliwia to w wielu aspektach:

➜ Kontakt online

➜ Social media

➜ Aplikacje mobilne

👉 Usprawnienie procesów operacyjnych

Digitalizacja wpływa także na usprawnienie procesów operacyjnych w organizacji dealerskiej. Oto kilka przykładów:

➡️ Zarządzanie zapasami. Oprogramowanie do zarządzania zapasami pozwala na śledzenie dostępności samochodów i części zamiennych w czasie rzeczywistym. Proste.

Ale – jaka jest rotacja części w magazynie (miesięczna/roczna)? Jaki procent magazynu to części nierotujące (powyżej 180/360 dni)? Jaki jest czas średni rotacji w samochodach nowych (detal i flota oraz demo)? Ile mamy „nierotów” na stock’ach? Jaki jest koszt składowania każdej części i każdego pojazdu?

➡️ Usługi serwisowe. Cyfrowe systemy zarządzania serwisem pozwalają na planowanie i monitorowanie napraw, a także przekazywanie klientom informacji o stanie naprawy.

Ale – czy kalendarz jest zgodny z wykonywanymi pracami w hali warsztatowej (coraz częściej spotykam zgodności – jest dobrze)? Czy produktywność (rbg sprzedane/rbg obecności) zapisana w kalendarzu zgadza się z produktywnością z wystawionych faktur?

➡️ Finanse i rachunkowość. Digitalizacja ułatwia zarządzanie finansami, kontrolowanie kosztów i generowanie raportów finansowych.

Ale – jaka jest rentowność/dochodowość na samochodzie? Jaki jest poziom realizacji budżetu w każdym dziale teraz o 15:37? Jaki jest procent realizacji budżetu w dziale w stosunku do budżetu z biznes planu?

👉 Prognostyka i estymacje z BI

To niemal jak Yeti – każdy słyszał, nikt nie widział. Business Intelligence jest wysublimowanym systemem, opartym na bazowych wersjach AI, ułatwiającym zarówno bieżące śledzenie wskaźników firmy wraz z estymacją tego, co może się wydarzyć.

W dużym skrócie: widzę kilkanaście „kafelków” na ekranie komputera, które są pogrupowane według działów (salon, flota, serwis mechaniczny itd.) i… świecą na zielono, żółto lub czerwono.

🟢 – nie trzeba psuć tylko podziwiać i pokazywać innym!

🟡 – coś się szykuje i trzeba działać.

🔴 – czerwony kolor oznacza to co zwykle – jesteśmy w…

Kliknięcie w kafelek poda więcej szczegółów, pozwoli dociec, co wpłynęło na kolor danego wskaźnika. Rozwinięcie szczegółów poda przypuszczalne przyczyny oraz możliwe rozwiązania.

📌 To już nie przyszłość, to konieczność. Każdy manager powinien obserwować wskaźniki on-line i korygować na bieżąco, a nie na koniec miesiąca czy kwartału.

Reasumując: narzędzi wsparcia w ramach digitalizacji biznesu mamy w nadmiarze. Są świetne i funkcjonalne, ale… nie potrafimy ich wykorzystywać. Zacznijmy w pełni i z zaangażowaniem korzystać z gotowych rozwiązań, zanim zastąpimy je kolejnymi, jeszcze lepszymi.

Powyższe zastosowania to konieczność, którą inne branże mają już na wymaganym poziomie, czyli to jest możliwe.

🚘 Interesuje Cię diagnoza Twojej organizacji?

Skontaktuj się z ekspertami!

📞 +48 513 733 733

kontakt@dealerprzyszlosci.pl

Dealer Przyszłości
Grupa partnerów, stojąca za tym szyldem, oferuje dostęp do unikalnej wiedzy i doświadczeń oraz zapewnia pełne wsparcie we wdrożeniach w branży motoryzacyjnej.
Przeczytaj też

Dominacja producentów samochodów i przyszłość relacji producent konsument

07.08.2023

#11 „Dealer Przyszłości” Brokerzy samochodów. Potężna konkurencja dla autoryzowanych salonów.

27.10.2020

Standardy przyjazne pracownikom

06.11.2023
Udostępnij!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Powiązane wpisy

Skończyło się granie niedostępnością

19.07.2023
jak kupujemy samochody

Jak kupujemy samochody?

29.12.2023

Skuteczne wykorzystanie leadów przez dział handlowy

27.03.2023