Wpływ producentów samochodów na relacje z klientami i przyszłość rynku motoryzacyjnego staje się coraz większy. Koncepcja producentów na dożywotnią lojalność klientów oraz strategia “zamkniętego cyklu produktu” wzbudzają wiele pytań dotyczących przyszłości branży.
Jak wpłynie to na rynek samochodów i jakie będą konsekwencje dla pośredników, w tym dealerów ❓
1️⃣ Wzrost kontroli producentów ➜ Producentom zależy na pełnej kontroli nad użytkowaniem pojazdów, począwszy od skracania procesu sprzedaży, poprzez różne modele dystrybucji, aż po dominację w obszarze obsługi posprzedażowej. Samochód powinien być eksploatowany przez 6-10 lat w obrębie wpływów producenta, a następnie poddany recyklingowi i ponownie wrócić na rynek w postaci kolejnego nowego modelu.
2️⃣ Integracja finansowa ➜ Producentom samochodów zależy na rekomendowaniu własnych banków finansujących transakcje zakupowe. Przebijają swoimi ofertami konkurencję, niezwiązaną z marką. Budują też lojalność i narzucają formy użytkowania pojazdów. Ta dominacja obejmuje nie tylko klientów/użytkowników, ale też sieci dealerski, bo kto zapewnia im środki na funkcjonowanie?
3️⃣ Dominacja w obszarze serwisu ➜ Producentom zależy na tym, aby samochody były serwisowane w autoryzowanych serwisach (ASO) i korzystały z oryginalnych części i usług. Pakiety serwisowe, systemy connect – komunikujące pojazd z siecią danych i serwisów, a także technologia napraw (diagnostyka online) nie pozostawiają miejsca dla niezależnych graczy w tym obszarze.
4️⃣ Rewitalizacja pojazdów przez producentów ➜ Producentom zależy na rewitalizacji pojazdów w dedykowanych fabrykach i ich powrocie na rynek. Nowe tchnienie, przedłużona gwarancja, kolejne przywiązanie do ASO. Działy samochodów używanych to podtrzymanie relacji z użytkownikami i rekomendowanie tych samych pakietów usług jak przy pojazdach nowych.
5️⃣ Technologiczna przewaga producentów ➜ Wszelkie innowacje w postaci systemów bezpieczeństwa, funkcjonalności użytkowych, używanych komponentów i materiałów, a już wkrótce autonomiczność powodują, że poza przedstawicielami producenta, nikt nie będzie mógł “dotknąć” tych magicznych “naziemnych jednostek transportowych”.
6️⃣ Sieci pośredników i dealerów ➜ Czołowi producenci tworzą własne lub powiązane sieci dealerskie, oferują usługi finansowe i ubezpieczeniowe konsorcjów brandowych, skracają modele dystrybucji poprzez rozwiązania agencyjne i wreszcie sami zaczynają sprzedawać pojazdy na wirtualnych platformach handlowych.
🔒 Są jeszcze: ekologia, bezpieczeństwo, digitalizacja, zasoby ludzkie, systemy dystrybucji, „nietykalność”.
Przed nami wiele znaków zapytania i nieprzewidzianych konsekwencji, ale jedno jest pewne – branża motoryzacyjna przechodzi ogromną transformację.
Strategie przemian mogą być wyznacznikami również dla innych branż. Nieprzypadkowo motoryzacja jest głównym graczem w obszarze badań i rozwoju.