Dominacja producentów samochodów i przyszłość relacji producent konsument

07.08.2023
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca

Dominacja producentów samochodów i przyszłość relacji producent konsument

07.08.2023
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca

Wpływ producentów samochodów na relacje z klientami i przyszłość rynku motoryzacyjnego staje się coraz większy. Koncepcja producentów na dożywotnią lojalność klientów oraz strategia “zamkniętego cyklu produktu” wzbudzają wiele pytań dotyczących przyszłości branży.

Jak wpłynie to na rynek samochodów i jakie będą konsekwencje dla pośredników, w tym dealerów ❓

1️⃣ Wzrost kontroli producentów ➜ Producentom zależy na pełnej kontroli nad użytkowaniem pojazdów, począwszy od skracania procesu sprzedaży, poprzez różne modele dystrybucji, aż po dominację w obszarze obsługi posprzedażowej. Samochód powinien być eksploatowany przez 6-10 lat w obrębie wpływów producenta, a następnie poddany recyklingowi i ponownie wrócić na rynek w postaci kolejnego nowego modelu.

2️⃣ Integracja finansowa ➜ Producentom samochodów zależy na rekomendowaniu własnych banków finansujących transakcje zakupowe. Przebijają swoimi ofertami konkurencję, niezwiązaną z marką. Budują też lojalność i narzucają formy użytkowania pojazdów. Ta dominacja obejmuje nie tylko klientów/użytkowników, ale też sieci dealerski, bo kto zapewnia im środki na funkcjonowanie?

3️⃣ Dominacja w obszarze serwisu ➜ Producentom zależy na tym, aby samochody były serwisowane w autoryzowanych serwisach (ASO) i korzystały z oryginalnych części i usług. Pakiety serwisowe, systemy connect – komunikujące pojazd z siecią danych i serwisów, a także technologia napraw (diagnostyka online) nie pozostawiają miejsca dla niezależnych graczy w tym obszarze.

4️⃣ Rewitalizacja pojazdów przez producentów ➜ Producentom zależy na rewitalizacji pojazdów w dedykowanych fabrykach i ich powrocie na rynek. Nowe tchnienie, przedłużona gwarancja, kolejne przywiązanie do ASO. Działy samochodów używanych to podtrzymanie relacji z użytkownikami i rekomendowanie tych samych pakietów usług jak przy pojazdach nowych.

5️⃣ Technologiczna przewaga producentów ➜ Wszelkie innowacje w postaci systemów bezpieczeństwa, funkcjonalności użytkowych, używanych komponentów i materiałów, a już wkrótce autonomiczność powodują, że poza przedstawicielami producenta, nikt nie będzie mógł “dotknąć” tych magicznych “naziemnych jednostek transportowych”.

6️⃣ Sieci pośredników i dealerów ➜ Czołowi producenci tworzą własne lub powiązane sieci dealerskie, oferują usługi finansowe i ubezpieczeniowe konsorcjów brandowych, skracają modele dystrybucji poprzez rozwiązania agencyjne i wreszcie sami zaczynają sprzedawać pojazdy na wirtualnych platformach handlowych.

🔒 Są jeszcze: ekologia, bezpieczeństwo, digitalizacja, zasoby ludzkie, systemy dystrybucji, „nietykalność”.

Przed nami wiele znaków zapytania i nieprzewidzianych konsekwencji, ale jedno jest pewne – branża motoryzacyjna przechodzi ogromną transformację.

Strategie przemian mogą być wyznacznikami również dla innych branż. Nieprzypadkowo motoryzacja jest głównym graczem w obszarze badań i rozwoju.

Dealer Przyszłości
Grupa partnerów, stojąca za tym szyldem, oferuje dostęp do unikalnej wiedzy i doświadczeń oraz zapewnia pełne wsparcie we wdrożeniach w branży motoryzacyjnej.
Przeczytaj też

Standardy przyjazne pracownikom

06.11.2023

Raport dla dealerów motoryzacyjnych

29.11.2023

Nie ma złych pracowników, są tylko nieefektywnie zarządzani

15.03.2024
Udostępnij!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Powiązane wpisy

Pojawił się nowy klient – ale jak go teraz nie stracić?

14.07.2023

Jak tworzyć autorski kontent automotive w social media?

20.03.2023

#9 „Dealer przyszłości” Serwisy samochodowe, jako warunek przetrwania dla dealerów? Jak to powinno działać? Cz. 2/2

08.09.2020