Coaching time w motoryzacji?

04.04.2022
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca
DEKRA coach motoryzacja

Coaching time w motoryzacji?

04.04.2022
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca

Czym zajmuje się coach? A co nie należy do obowiązków coach’a?

Pojęcie coachingu w motoryzacji funkcjonuje od lat. Zatrudniamy coach’ów, konsultujemy rozwiązania z coach’ami. Całe projekty wdrożeniowe realizowane są przez coach’ów.

Czy aby na pewno rozmawiamy o tym samym?

Otóż zwykle mówiąc o roli coach’a, myślimy o typowych usługach trenerskich, doradczych, konsultacyjnych, czy wdrożeniowych. Oczekuje się od coach’a wszechwiedzy oraz eksperckich umiejętności we wszystkich dziedzinach. Nawet zapytania przetargowe od producentów, czy importerów przewidują zaangażowanie coach’a w realizację programu. Oczekuje się od osoby zajmującej to stanowisko doświadczenia w branży, realizacji podobnych projektów, potwierdzonych efektów wdrożeń itd.

Tymczasem jest to całkowicie błędne postrzeganie funkcji coach’a, a tym samym błędne poszukiwanie rozwiązań, które na rynku występują bądź co bądź w kilku niezależnych postaciach.

To dalekie uproszczenie w definicji coach’a powoduje, że poszukiwanemu ekspertowi narzucane są kwalifikacje, trudne do osiągnięcia u jednej osoby.

Uporządkujmy definicję

Uporządkujmy tę kwestię, zgodnie ze sztuką i normami, przyjętymi na rynku coachingu. Posłużę się przybliżoną definicją, opisywaną przez ICF (International Coach Federation):

Coaching to towarzyszenie klientowi (coachee) w kreatywnym procesie, skłaniającym do myślenia i inspirującym do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Coaching jest metodą pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego. Pozwala stać się bardziej świadomym liderem, managerem, czy rodzicem. W pełni wykorzystuje potencjał, kompetencje i umiejętności klienta (coachee). Identyfikuje trudności. Przygotowuje do ich pokonania. Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu.

A zatem coach nie jest doradcą, który wystawia „złote recepty”, mówiąc co i jak zrobić. Nie jest trenerem, prowadzącym warsztaty, moderującym dyskusje i prowadzącym praktyczne treningi. To nie jest też wdrożeniowiec z wiedzą fachową i doświadczeniem w zawodzie klienta. Nie jest tez konsultantem, który dzieli się wiedzą i poszukuje najlepszych rozwiązań.

To od czego jest coach i jak może pomóc w motoryzacji?

Coach zadaje pytania, motywując do kreatywnego myślenia i samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Coach słucha, docieka i pogłębia poruszane zagadnienia, aby rozmówca/klient pracował na szczegółowych przesłankach i poszukiwał precyzyjnych rozwiązań. Coach jest otwarty na wszystkie rozwiązania klienta, nie oceniając i nie narzucając własnych. Coach jest partnerem w poszukiwaniach. Uczy się razem z klientem.

Po co to wszystko i na czym polega zasadnicza różnica?

Zachęcanie klienta do poszukiwania własnych rozwiązań rozwija jego kreatywność i przekazuje odpowiedzialność na barki pomysłodawcy. Potrzebujemy samodzielnych menagerów, którzy aktywnie szukają rozwiązań i utożsamiają się z nimi.

To strategiczna zmiana podejścia do rozwoju pracowników. Nie nauczać, a jedynie towarzyszyć w poszukiwaniu rozwiązań.

DEKRA Consulting to projekt, który dostarcza rozwiązania, bazując na certyfikowanych coach’ach.

Autor: Andrzej Dziejma, Dyrektor DEKRA Consulting 

Dealer Przyszłości
Grupa partnerów, stojąca za tym szyldem, oferuje dostęp do unikalnej wiedzy i doświadczeń oraz zapewnia pełne wsparcie we wdrożeniach w branży motoryzacyjnej.
Przeczytaj też

#6 „Dealer Przyszłości” Twardy reset i co dalej?

17.04.2020

Skuteczne wykorzystanie leadów przez dział handlowy

27.03.2023

#4 Jak sprzedawać samochody marek premium – specyfika i wyróżniki cz. 1/3

05.02.2020
Udostępnij!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Powiązane wpisy

Istota generowania leadów – jakość ponad ilość

25.08.2023
strategia-rozwoju-dealer-przyszlosci

Jak uniknąć częstych błędów podczas tworzenia strategii rozwoju w firmie z branży automotive.

26.01.2022

Współpraca z konsultantami w działach Business Development Center (BDC)

19.03.2024