Dominacja producentów samochodów i przyszłość relacji producent konsument

07.08.2023
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca

Dominacja producentów samochodów i przyszłość relacji producent konsument

07.08.2023
Andrzej
 Dziejma
Dyrektor Dicoria Group | Ekspert zarządzania w automotive | Trener biznesu | Coach | Doradca

Wpływ producentów samochodów na relacje z klientami i przyszłość rynku motoryzacyjnego staje się coraz większy. Koncepcja producentów na dożywotnią lojalność klientów oraz strategia “zamkniętego cyklu produktu” wzbudzają wiele pytań dotyczących przyszłości branży.

Jak wpłynie to na rynek samochodów i jakie będą konsekwencje dla pośredników, w tym dealerów ❓

1️⃣ Wzrost kontroli producentów ➜ Producentom zależy na pełnej kontroli nad użytkowaniem pojazdów, począwszy od skracania procesu sprzedaży, poprzez różne modele dystrybucji, aż po dominację w obszarze obsługi posprzedażowej. Samochód powinien być eksploatowany przez 6-10 lat w obrębie wpływów producenta, a następnie poddany recyklingowi i ponownie wrócić na rynek w postaci kolejnego nowego modelu.

2️⃣ Integracja finansowa ➜ Producentom samochodów zależy na rekomendowaniu własnych banków finansujących transakcje zakupowe. Przebijają swoimi ofertami konkurencję, niezwiązaną z marką. Budują też lojalność i narzucają formy użytkowania pojazdów. Ta dominacja obejmuje nie tylko klientów/użytkowników, ale też sieci dealerski, bo kto zapewnia im środki na funkcjonowanie?

3️⃣ Dominacja w obszarze serwisu ➜ Producentom zależy na tym, aby samochody były serwisowane w autoryzowanych serwisach (ASO) i korzystały z oryginalnych części i usług. Pakiety serwisowe, systemy connect – komunikujące pojazd z siecią danych i serwisów, a także technologia napraw (diagnostyka online) nie pozostawiają miejsca dla niezależnych graczy w tym obszarze.

4️⃣ Rewitalizacja pojazdów przez producentów ➜ Producentom zależy na rewitalizacji pojazdów w dedykowanych fabrykach i ich powrocie na rynek. Nowe tchnienie, przedłużona gwarancja, kolejne przywiązanie do ASO. Działy samochodów używanych to podtrzymanie relacji z użytkownikami i rekomendowanie tych samych pakietów usług jak przy pojazdach nowych.

5️⃣ Technologiczna przewaga producentów ➜ Wszelkie innowacje w postaci systemów bezpieczeństwa, funkcjonalności użytkowych, używanych komponentów i materiałów, a już wkrótce autonomiczność powodują, że poza przedstawicielami producenta, nikt nie będzie mógł “dotknąć” tych magicznych “naziemnych jednostek transportowych”.

6️⃣ Sieci pośredników i dealerów ➜ Czołowi producenci tworzą własne lub powiązane sieci dealerskie, oferują usługi finansowe i ubezpieczeniowe konsorcjów brandowych, skracają modele dystrybucji poprzez rozwiązania agencyjne i wreszcie sami zaczynają sprzedawać pojazdy na wirtualnych platformach handlowych.

🔒 Są jeszcze: ekologia, bezpieczeństwo, digitalizacja, zasoby ludzkie, systemy dystrybucji, „nietykalność”.

Przed nami wiele znaków zapytania i nieprzewidzianych konsekwencji, ale jedno jest pewne – branża motoryzacyjna przechodzi ogromną transformację.

Strategie przemian mogą być wyznacznikami również dla innych branż. Nieprzypadkowo motoryzacja jest głównym graczem w obszarze badań i rozwoju.

Dealer Przyszłości
Grupa partnerów, stojąca za tym szyldem, oferuje dostęp do unikalnej wiedzy i doświadczeń oraz zapewnia pełne wsparcie we wdrożeniach w branży motoryzacyjnej.
Przeczytaj też

Rekomendowane rozwiązania sprzedażowo marketingowe

27.03.2023

Nowy Projekt – Dealer Przyszłości!

30.08.2023

Jak skutecznie wprowadzać zmiany w organizacji dealerskiej?

03.07.2023
Udostępnij!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Powiązane wpisy

Skuteczność wdrożeń „on the job” w serwisie u dealera: teoria a praktyka

05.02.2020

#4 Jak sprzedawać samochody marek premium – specyfika i wyróżniki cz. 1/3

05.02.2020

Jak sprzedać więcej, pracując mniej?

25.10.2019