Zwykle zadaje sobie pytania, jak znaleźć najlepsze rozwiązania dla Klienta i jak go przekonać do swojego potencjału. Jednak chcąc odpowiedzieć na pytanie tytułowe, spojrzę na zagadnienie inaczej i przez chwilę poczuję się jak potencjalny zleceniodawca.
Zapraszam Was do przeczytania listy 4 rzeczy, o które powinniście zapytać firmę konsultingową przed rozpoczęciem współpracy.
1. Diagnoza problemu
Na wstępnym etapie rozmów poproszę potencjalnych partnerów o zdiagnozowanie sedna problemu, z którym chcę się uporać. Specjaliści z zewnątrz zadadzą pytania, zobrazują obszary, o których nawet nie myślałem. Ich bezstronność spowoduje, że podejdą do zadania na chłodno i racjonalnie.
Prawidłowa diagnoza to pierwszy krok, który warto wykonać już z firmą konsultingową. Gdy znamy szerszy obraz sytuacji, możemy poszukać najlepszych rozwiązań dla organizacji.
2. Doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań
Dobrze jest mieć pewność, że firma, podejmująca się wdrożenia, ma niezbędne doświadczenie w podobnych realizacjach, dlatego chciałbym wiedzieć, jacy eksperci wchodzą w skład zespołu pracującego nad moim problemem.
Co więcej, ważne, by mieć szerszą informację dotyczącą metodyki pracy specjalistów – jakie narzędzia stosowali w innych firmach i jakie efekty dane działania przyniosły.
3. Kluczowe wskaźniki efektywności
Kluczowe wskaźniki efektywności zawsze powinny towarzyszyć diagnozowaniu problemu i poszukiwaniu rozwiązań. W końcu oczekujemy konkretów – większych zysków i mniejszych kosztów. Potrzebujemy zatem precyzyjnych kryteriów, monitorowanych na bieżąco, aby mieć pewność, że podążamy w dobrym kierunku.
Uproszczony zestaw KPI, dostarczany regularnie to wczesny system ostrzegania, który pozwala reagować natychmiast na ewentualne odchylenia.
4. Nieustanna analiza sytuacji
Projekt z pewnością będzie ewaluował, pojawią się nieprzewidywalne sytuacje i konieczność modyfikacji. Jeśli będziemy bezrefleksyjnie wdrażali wcześniej ustalone zmiany, może zdarzyć się, że stracimy główny kierunek i nie osiągniemy spodziewanego efektu. Elastyczność i dobra komunikacja z firmą wdrożeniową jest konieczna. Nie bójmy się modyfikacji projektu, nawet gdy wychodzą poza ramy umowy.
Wyróżniłem najważniejsze elementy potrzebne do przeprowadzenia firmy przez świadomy projekt z perspektywą na duże i efektywne zmiany. Z doświadczenia wiem, że takie przygotowanie Klienta w fazie wstępnej znacząco zwiększa szanse na sukces jego biznesu.
Autor: Andrzej Dziejma, Dyrektor DEKRA Consulting